De kachelman was dus redelijk vroeg gekomen & de kachel snel gerepareerd, waardoor ik alle tijd had om de geplande dingen te volbrengen. Maar plots kon ik me alleen herinneren dat ik naar de apotheek moest & een nieuwe cd wilde kopen. Er moest toch ook nog iets anders zijn?

Gelukkig had ik m’n blog. Na opnieuw lezen wat ik gisteravond had geschreven kwam ik er achter dat ik m’n fiets nog steeds een keer bij m’n fietsendokter zou brengen. M’n geheugen laat me reeds op deze leeftijd in de steek.

Het moest er toch ‘ns van komen. Door omstandigheden was ’t steeds weer uitgesteld, zelfs zoveel, dat ik ’t begon te vergeten. Met Fiets (zo wordt-ie nou eenmaal genoemd op m’n werk) even doorgepraat wat er nou ook alweer allemaal aan moest gebeuren. ’t Gaat om een Kronan van iets meer dan 2 jaar oud, dus schrik niet, mede-eigenaars van gelijknamige vehikels. M’n versleten kogellager, achtertandwiel & ketting moesten vervangen; achterspatbord stevig bevestigd; slag uit voorwiel gehaald; voorwiel steviger vastgezet met extra moeren; achterwiel met open ipv dopmoer vastgezet; & alles moest goed gesmeerd & in ’t vet (& dan ben ik vast nog wat vergeten).

De totale kosten zouden bij een normale fietsenmaker ong de helft van de aanschafwaarde van m’n Kronan hebben bedragen. Fiets is echter vaste klant & voor wat gratis bier rekent-ie mij & m’n collega’s vaak niet meer dan de materiaalkosten bij reparaties. Dit karweitje, waar-ie 2 uur over heeft gedaan, kostte me niet meer dan 100,-. Voor dat bedrag mocht ik ook zijn 50-jaar oude fiets lenen om op m’n werk te komen & kwam-ie die van mij daar afleveren.

Voor de aardigheid had-ie ook nog een hardplastic laadbakje voorop bevestigd. & Oja, hij had toch nog een voorreflector over, die heeft-ie er ook maar aangezet.

Voortbewegen in Zijperspace is redelijk geluidloos geworden & comfortabel bovendien.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.