’t Wordt toch tijd dat de KWIS een vervolg krijgt. Nadat Micheline haar Stempelkwis had gepubliceerd, besloot ik op mijn beurt op de 30e oktober een kwis samen te stellen over mijn specialiteit: bier. Na enige smeekbedes overigens.
Na afloop hiervan hoopte ik eigenlijk dat Els haar popkwis wel online zou plaatsen, maar er volgde geen reaktie.

& Ik vind niet dat ’t teveel ’t karakter van een stokje moet krijgen, daar zwerven er al genoeg van rond. Mensen dienen niet aangeschreven te worden. Enige spontaniteit moet er aan zo’n kwis wel blijven kleven. Maar om ’t in zo’n vroeg stadium al dood te laten bloeden is ook weer zo iets.

Corné! Behalve ’t inzenden van dermate veel goede antwoorden waardoor je tot winnaar uitgeroepen wordt, heb je vast ook nog andere specialiteiten. Laat ons daar op zwoegen & peinzen door enkele onoplosbaar geachte vragen op te stellen. Kunnen wij ook ‘ns tonen vindingrijk & competitief ingesteld te zijn. Wij, dat zijn tuurlijk Micheline & ik (& daarna volgt pas de rest), die beiden geen antwoorden hebben kunnen geven tot nu toe.

Antwoorden worden (of wordt) zeer op prijs gesteld in Zijperspace, dus de vragen daaraan voorafgaand des te meer.

hoe mensen me toch elke keer weer weten te vinden (dl 2)

Zandstrand!
Ook hier zijn de zoektochten van je vriendinnetje, nav je mini-cursus, naar ’t dieper-jij op ’t web niet onopgemerkt voorbijgegaan. Als 81e sta ik genoteerd in de google-hitlijst van ’t noemen van jouw naam & zij vond nr 81 nog steeds de moeite waard om door te klikken. Stel je voor: een vriendin die van alles over je wilt weten & na 80 sites bezocht te hebben vrolijk nr 81 ook nog een nieuwsgierig bezoek waardig acht.

Uiteindelijk begrijp ik ’t ook.

Men staakt de zoekakties naar vermiste mensen in Zijperspace.

Afgelopen nacht na sluitingstijd van de café’s kwam collega Jeroen nog even langs. Hij had aangekondigd dat-ie waarschijnlijk nog een poging zou wagen, dus ik was er wel op voorbereid. Hij wilde weer ‘ns wat films in huis hebben om op ledige uurtjes te kunnen hangen op de bank. Of iets dergelijks. Na een ½ uurtje zoeken verliet-ie tevreden & nog steeds met aangeschoten oogjes m’n huis. Ik nodigde ‘m niet uit voor nog wat drinken, want ik zou toch zo naar bed gaan. Dat duurde uiteindelijk toch nog zeker een uur.

Ik heb vreemd genoeg die behoefte niet meer om ’t café te bezoeken. Ik zit tegenwoordig liever in m’n 1tje thuis. Af & toe op & neer lopend richting koelkast. Is dan toch een bepaalde rust in mij neergedaald? Tot nog maar enkele jaren geleden wilde ik zelfs nadat ik laat klaar was met m’n werk de kroeg nog induiken. Er was altijd een grote behoefte mensen om me heen te hebben, voordat ik weer eenzaam & alleen, maar aangeschoten, m’n bed indook. Díe verslaving is in ieder geval verdwenen. Welke verslavingen heb ik er voor teruggekregen, vraag ik me dan af.

In ieder geval deze.

Maar de junks worden goed begeleid in Zijperspace.

De kachelman was dus redelijk vroeg gekomen & de kachel snel gerepareerd, waardoor ik alle tijd had om de geplande dingen te volbrengen. Maar plots kon ik me alleen herinneren dat ik naar de apotheek moest & een nieuwe cd wilde kopen. Er moest toch ook nog iets anders zijn?

Gelukkig had ik m’n blog. Na opnieuw lezen wat ik gisteravond had geschreven kwam ik er achter dat ik m’n fiets nog steeds een keer bij m’n fietsendokter zou brengen. M’n geheugen laat me reeds op deze leeftijd in de steek.

Het moest er toch ‘ns van komen. Door omstandigheden was ’t steeds weer uitgesteld, zelfs zoveel, dat ik ’t begon te vergeten. Met Fiets (zo wordt-ie nou eenmaal genoemd op m’n werk) even doorgepraat wat er nou ook alweer allemaal aan moest gebeuren. ’t Gaat om een Kronan van iets meer dan 2 jaar oud, dus schrik niet, mede-eigenaars van gelijknamige vehikels. M’n versleten kogellager, achtertandwiel & ketting moesten vervangen; achterspatbord stevig bevestigd; slag uit voorwiel gehaald; voorwiel steviger vastgezet met extra moeren; achterwiel met open ipv dopmoer vastgezet; & alles moest goed gesmeerd & in ’t vet (& dan ben ik vast nog wat vergeten).

De totale kosten zouden bij een normale fietsenmaker ong de helft van de aanschafwaarde van m’n Kronan hebben bedragen. Fiets is echter vaste klant & voor wat gratis bier rekent-ie mij & m’n collega’s vaak niet meer dan de materiaalkosten bij reparaties. Dit karweitje, waar-ie 2 uur over heeft gedaan, kostte me niet meer dan 100,-. Voor dat bedrag mocht ik ook zijn 50-jaar oude fiets lenen om op m’n werk te komen & kwam-ie die van mij daar afleveren.

Voor de aardigheid had-ie ook nog een hardplastic laadbakje voorop bevestigd. & Oja, hij had toch nog een voorreflector over, die heeft-ie er ook maar aangezet.

Voortbewegen in Zijperspace is redelijk geluidloos geworden & comfortabel bovendien.

’t Klopt eigenlijk niet. Ik woon hier nog geen 2 jaar. & Huur dus ook nog geen 2 jaar de kachel van Energie Service Amsterdam. Zoals al eerder vermeld heeft de kachel de laatste tijd de neiging af te slaan. Dat betekent dat ’t koud kan worden als je ’t niet op tijd in de gaten hebt. M’n oren zijn echter de laatste tijd gespitst op ’t geluid ervan. Dat betekent wel dat ik vanavond de kachel 6 keer opnieuw heb moeten ontbranden. Vermoeiend.

& Toevallig kreeg ik dus vorige week een brief van bovengenoemde instelling in de bus. Ze wilden langskomen voor controle. & Dat doen ze, nadat ik ’t met ze afgesproken heb, morgen ergens tussen ½ 9 & ½ 1.

& Dat klopt dus niet. Moet ik morgen misschien wel de hele ochtend thuis blijven. Dat betekent geen flixonase (vertel ik nog wel ‘ns over) bij de apotheek kunnen halen, m’n fiets voor de zoveelste achtereenvolgende vrijdag niet bij m’n fietsenmaker achter kunnen laten & geen boodschappen kunnen doen voordat ik naar m’n werk ga. & Als ik de hele ochtend thuis moet blijven, wil ik uitslapen, maar ook dat kan niet, want ik moet maar liefst om ½ 9 paraat zijn om de deur eventueel te openen. Dat is ’t tijdstip dat ik me normaliter nog een keer omdraai in m’n bed.

& Dat klopt dus niet.

We gaan de kachel maar ‘ns laag zetten in Zijperspace (maar onder protest).

Was ik helemaal vergeten erbij te vertellen: kachelman is tevens geiserman. Dat betekende dat ik 1st de vraag voorgelegd kreeg of ik de kachel al had uitgezet, waarop hij zich richting keuken bewoog. Daar bleef hij een kwartiertje prutsen. Met als resultaat, heb ik net ontdekt, dat ik andere heet- & koudwaterknopjes aan de geiser bevestigd heb gekregen. Zien er nog even ouderwets uit, dus ik mag niet ontevreden zijn.

Waarop kachelman richting kachel ging. (Dit zinnetje moet je een paar keer hardop herhalen: klinkt erg mooi; metrisch & rijmend op de vierkante cm enzo). De kennis over ’t afslaan van de vlam had ik ‘m al aangereikt, dus hij begon meteen de kachel & eraan bevestigde kokers uit elkaar te halen. ’t Was niet zo vreemd, luidde binnen enkele minuten zijn conclusie. De schoorsteenpijp was waarschijnlijk al jaren niet schoongemaakt, waardoor ’t veiligheidsmechanisme de kachel automatisch uitzette. ’t Oudje wat voor mij hier heeft gewoond vond ’t schoonmaken blijkbaar een te grote investering. Of ik misschien een emmer had. Die emmer heeft-ie geheel gevuld met as & gruis uit de pijp. Als ik er een echte schoorsteenveger bij zou halen, zou er waarschijnlijk nog ‘ns 2 keer zoveel uitkomen. Daar zou nu in ieder geval geen haast meer bij zijn, want zo goed trekken had de kachel in jaren niet meer gedaan, na zijn schoonmaakwerkzaamheden.

Mijn schaamte had ik al opzij gezet: ’t was de schuld van ’t zuinige omaatje van over de 90, die hier 2 jaar geleden dood was aangetroffen, waardoor ik enkele maanden later de woning kon betrekken. De laatste restanten van haar as heb ik een uur geleden in de vuilnisbak gegooid.

’t Schijnt dat we nu opgeluchter adem kunnen halen in Zijperspace.

Ik moet zeggen: je zit toch heel anders op de wc als elk moment de deurbel kan rinkelen om de kachelman aan te kondigen. Onbewust liet ik de deur nog veel wijder open staan dan gewoonlijk. & Had ik voor ’t betreden van de bril 1st even bij de voordeur staan luisteren of er nog iemand aan zou kunnen komen.

Met lichtelijk gerust, maar nog vol gemoed, zijn we toen aan de grote taak begonnen in Zijperspace.

Pfffffffff.

Ik vind dat ik daar af & toe mee mag beginnen. Bijv als ik een grote klus heb geklaard. De deurposten & raamkozijnen heb ik nl ietwat aangepast. Dat heeft vele pogingen met foute kleuren gekost. Of met de verkeerde verhoudingen. Nu zit ’t allemaal in de juiste sponningen met de juiste kladder verf. ’t Is nog een hele opgave als je geen professioneel winterschilder bent. Ik ben ook geen timmerman, maar heb me aardig wat van de timmerbeginselen eigen gemaakt vanavond.

Ik ben overigens nog niet geheel tevreden over de groenteint, maar kan niet de juiste code voor een andere, zacht-donkere variatie vinden.

Op een gegeven moment moeten we toch tevreden zijn met wat we hebben in Zijperspace.

verlanglijstje nr 20

Een snelle, beste Sint. ’t Is er slechts 1 (’t 2e deel in deze serie staat reeds in de cd-kast, of zwerft er ergens omheen). Mocht ’t u interesseren: door de link onder ’t plaatje te bezoeken wordt u in staat gesteld 2 nrs in ’t geheel te beluisteren.

Alsof een echo uit Zijperspace op aard arriveert.

Dank voor de reakties over mijn werkzaamheden aan de wanden & de deuren. Vooral omdat de kleur geel positief wordt ontvangen in ’t algemeen (u moet beseffen: dat is m’n dagelijkse omgeving; ik weet dus hoe goed dit geel voor de gemoedsrust kan zijn).
De groene kleur werd minder positief beoordeeld. Ik moet ook eerlijk toegeven: ’t is niet de juiste teint. Daarenboven vind ik dat groen in wat bredere vlakken & streken vertegenwoordigd mag zijn & wat minder in de letters (of minder opvallend). De komende tijd geeft dat voor mij genoeg te passen, meten, uitproberen, resultaat bekijken, aanpassen, opnieuw meten, aanschouwen, in laten werken & andere nuttige bezigheden.

Ik moet de liefhebbers van andere kleuren echter teleurstellen:

Er komen voorlopig geen andere kleuren Zijperspace binnen.