ferrari-recht

Een hardnekkig gerucht deed me opnieuw de telefoon in kruipen.
‘’Goedendag, u spreekt met Ton Zijp. Ik wilde graag spreken met de persvoorlichter van uw bedrijf. Of anders iemand van de juridische afdeling graag.’’
‘‘Dat kan. Met wie kan ik zeggen dat ik ´t genoegen heb?’’
‘’Met Ton Zijp.’’
‘‘Ik bedoel: van welke organisatie of instelling bent u?’’
‘‘O, ik ben van de Rode Canta Consumptie-Vereniging.’’
‘’Dat noteer ik even. De Rode Canta Consumenten Vereniging.’’
‘‘Nee, de Consumptie-Vereniging. Wij rijden nl niet in de Rode Canta. Wij consumeren ze slechts.’’
‘‘Goed, blijft u even hangen. Ik ga even voor u op zoek naar de heer Van Ballover.’’

Ik was benieuwd. Het lukte me warempel om telefonisch binnen te dringen in de Nederlandse afdeling van deze grootindustrieel. & Ik mocht nog een vraag stellen bovendien. In gedachten bereidde ik m’’n vragen nogmaals voor.
‘‘Met van Ballover, Juridische afdeling Ferrari Nederland.’’
Ik stak van wal.

‘’Meneer Van Ballover, mij kwam ter ore dat u paal & perk wil stellen aan ‘’t abusievelijk gebruik van uw merknaam Ferrari.’’
‘‘Ja, dat klopt. Dat doen we overigens in nauwe samenwerking met onze collega’s van Mercedes-NL.’’
‘’O, meent u dat? De Nederlandse afdeling van Mecedes?’’
‘‘Merrrrcedes, heer Zijp. & Daar heeft u gelijk de reden te pakken waarom wij ’’t tijd vonden in te grijpen in ‘’t abusievelijk & excessief merknaamgebruik van niet-rechthebbenden.’’
‘‘U zegt?’’
‘‘Excuseert u mijn juridisch jargon, meneer. Wij juristen komen weinig mensen buiten ons vakgebied tegen, wat nogal eens wil resulteren in onbegrijpelijkheid voor leken.’’
‘‘Geeft niets meneer Van Ballover. Maar legt u alstublieft eens verder uit. Ik begrijp tot nu toe dat Mercedes-NL niet kan accepteren dat er een bedrijf bestaat dat de naam Mecedes draagt. Maar wat hebben Canta & Ferrari daarmee te maken?’’
‘‘Nee, dat heeft u verkeerd begrepen. Mercedes & Mecedes zijn ‘‘tzelfde automerk, maar onder de Nederlandse bevolking bestaan er mensen die de ‘’r’’ missen op hun toetsenbord. Dit hebben we oa kunnen constateren in de Canta-community, maar gaat ook verder dan dat. ‘’t Probleem is alleen dat Canta-gebruikers hun voertuig afficheren als bijv een Ferrari-in-de-dop of een fietspad-uitvoering van de Mercedes. Wij moeten daartegen in ’’t geweer.’’
‘‘Hoezo dan?’’
‘’Wij zijn bang dat als deze ontwikkeling zich voortzet, men ‘’t beeld van de oldtime Ferrari dan wel Mercedes uit ‘’t oog zal verliezen, waardoor onze beide merken alsook de voertuigen zelf hun bestaansrecht gaan verliezen. De gewone burger verliest derhalve ‘’t gevoel met onze luxe wagens.’’
‘‘O ja. U bedoelt te zeggen dat uw auto’s harder mogen dan 45 km/uur? Geldt dat ook voor óp ’t fietspad?’’

Interviewen gaat de burger makkelijk af in Zijperspace.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *