hoofdletters

‘Maar waar ben je dan mee bezig?’
‘Oh, van alles. Ik kom tijd te kort.’
‘Maar lees je dan boeken? Luister je muziek? Doe je boodschappen?’
‘Nee, boodschappen doe ik ’t liefst 1 keer in de week. Dan verlies ik niet te veel tijd. Ik heb ’t al zo druk.’
‘Boeken? Muziek?’
‘Man, al de muziek die ik heb, daar kom ik niet eens aan toe. Denk ik weer wat interessants gevonden te hebben, heb ik geen gelegenheid om er naar te luisteren.’
‘Dan koop je toch geen cd’s.’
‘Ik koop ook geen cd’s. Daar heb ik momenteel toch geen geld voor.’
‘Internet dus.’
‘Ja, om te luisteren of ik de muziek interessant vind dus.’
‘Maar je komt er niet aan toe om tot een goede conclusie wat dat betreft te komen?’
‘Nee, ik kom er zelfs af & toe niet aan toe om ze op de juiste manier op te slaan.’
‘Oh, ze moeten 1st in de juiste categorie geplaatst worden natuurlijk.’
‘Nee, dat niet eens. Dat vind ik zo overdreven. Muziek is muziek. Afhankelijk van de stemming zet ik een bepaalde cd aan. Bestand, heet dat tegenwoordig. Liefst heb ik alle muziek op shuffle staan. Dan ga ik me minder snel vervelen.’
‘Maar je zegt net dat je alle muziek op de juiste manier op moet slaan.’
‘Ja, uitvoerende, titel, hoofdletters, weet je wel. ’t Streepje ook op de juiste plek.’
‘Welk streepje?’
‘Ja, dan kan ik ’t beter helemaal vertellen.’
‘Doe maar, ík heb in ieder geval de tijd.’
‘Zolang jij betaalt ik ook wel.’
‘Begin nou maar.’
‘Nou, een muzikant brengt een plaat uit. Dus als ik die op m’n computer zet, dan moet de naam van de uitvoerende in de naam van ’t bestand komen te staan. Spatie, streepje, naam van ’t album.’
‘Ja, snap ik. Ik doe ’t anders, maar ik snap ’t wel.’
‘Dan hoeven de titels van de afzonderlijke nrs niet meer de titel van de plaat te hebben. Ook niet de muzikant. Vind ik dubbelop. Vind jij dat ook niet.’
‘Vaak wel. Maar hoeft niet.’
‘Nou ja, ik vind ’t slordig staan. Geen dubbele info. Dus de titels in ’t bestand krijgen een nr, spatie, streepje, spatie, titel. Eindigend natuurlijk op punt-mp3.’
‘Ja.’
‘Als je dus net een album binnen hebt, ben je soms wel 5 tot 10 minuten bezig met ’t hele bestand opschonen. ’t Moet er natuurlijk wel zo staan dat ’t past binnen mijn manier van ordenen. Daar ben ik dan mee bezig.’
‘Maar terwijl je daarmee bezig bent kun je toch alvast naar de muziek luisteren?’
‘Dat kan wel, maar dat leidt te veel af.’
‘Waarvan dan? ’t Enige wat je hoeft te doen is op de juiste plek spaties te plaatsen, hoofdletters, nrs, etc. Meer niet.’
‘Nee, ik moet opletten.’
‘Dat snap ik niet.’
‘Ik hou de titels in de gaten. Ik doe ondertussen een eigen onderzoek. Niet dat ik aantekeningen maak, maar ik let wel op.’
‘Je houdt de titels in de gaten? Hoe moet ik me dat voorstellen?’
‘Op welke letters er vaak voorkomen. Of welke woorden. Vooral de letters waar titels mee beginnen, of de letters waar woorden van titels mee beginnen, die zijn heel belangrijk.’
‘Wat?’
‘Ja, die beïnvloeden degene die er naar luistert. Of degene die er naar kijkt.’
‘Wa’s dat nou voor onzin?’
‘Kom op, zo gek is dat toch niet? Als je naar de muziek zelf luistert merk je toch ook dat ’t je gemoedsstemming beïnvloedt? Neem Sufjan Stevens. Die herhaalt de hele tijd dezelfde tonen. Als een soortement Phillip Glass. Heel repetitief. Dan raak je vanzelf in een soort trance.’
‘Dat heeft niets met letters & woorden te maken.’
‘Ik ben ook nog niet klaar. Als dat al invloed op je heeft, dan moet ’t ook zo zijn dat als je andere dingen herhaalt, bijvoorbeeld woorden, of soorten woorden, of wat ik heel erg in de gaten houd: de beginletters van woorden, dat dat dan ook een effect op iemand kan hebben.’
‘Hoe heb je dat uitgevonden?’
‘Gewoon door al die titels van hoofdletters te voorzien en dergelijke. Ik kwam er achter dat bepaalde artiesten bijv heel vaak dieren in hun titels gebruikten. Anderen die zeiden de hele tijd ‘you’ of ‘me’, weer anderen ‘love’. Maar toen ik dat laatste doorkreeg, dat van ‘love’, zag ik dat dergelijke muzikanten héél vaak woorden in hun titels hadden die met een ‘l’ begonnen. Significant veel, zou een statisticus zeggen. Volgens mij heeft ’t luisteren naar een plaat met heel veel ‘l’-s in de titel een andere invloed dan een plaat met heel veel ‘s’-en. Dat geeft een ander geluid, denk ik dan. Dus ook een andere gemoedsstemming in je hoofd.’
‘& Dan stuur je dus een brief naar ’t label met de mededeling dat de artiest de duivel in z’n nrs stopt.’
‘Nee, hoor. Dan begin ik met de volgende plaat. & Kijk wat die voor opvallende afwijkingen heeft. & Ondertussen maak ik dus m’n hele muziekverzameling in orde.’
‘O ja, ja.’

Ondertussen draaide de muziek door in Zijperspace.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *