Ont- & Herslofhandleiding

Mogelijkheden in geval van een kriebelende slof:

– Voet verzetten => controleren of ‘t gevoel blijft; doorgaan met je bezigheden, liefst onverstoord.
– Voet verzetten => controleren of ‘t gevoel blijft; een moment nadenken waar ‘t door veroorzaakt kan zijn (Worden nu ook de voeten een dagje ouder? Verkrampen de spieren van ‘t werk gister op de tuin? Is de slof onderhevig aan onverwachte slijtage door weeffouten? etc…); probeer te blijven concentreren op de werkzaamheden achter de pc.
– Voet verzetten => alvast denken aan wat verder komen kan; stuur opdracht richting denkvermogen enge scenario’s te mijden, hypochondrie is verleden tijd (herhaal dat zo vaak als nodig of zo vaak als dat ‘t tot positief resultaat sorteert).

Fase 2 (1e Overwinning):

– Plaats voet terug, onnadenkend of anders nonchalant; laat terugkomen wat terugkomen moet; wacht af, maar blijf doorgaan met bezigheden.

Fase 3 (Terugkeer):

– Denk na.
– Denk na & neem besluit.
– Denk na, neem besluit & voer ‘t dan ook uit.
– Wat heb je bedacht? Slof uittrekken? Spieroefeningen? Word je gestoord bij ‘t nadenken? Wat is de storingsfactor? Kan je daar niet even iets aan doen? Waar komt de storing vandaan? Indien van dezelfde plek, is ‘t dan niet handig meteen tot handelen over te gaan?

Fase 4 (Confrontatie):

– Goed, je bent geschrokken. Heb je daar iets aan? Volgende submogelijkheden:

a -> Denk aan iets anders (is dat mogelijk/niet mogelijk?). Zo niet, ga naar b.

b -> Is actie mogelijk? Ben je er toe in staat? Is dit bedreigend? Overleef je dit? Adem je nog? Hoor je jezelf denken? Wie is er in de buurt? Kan je andere mensen inschakelen in deze tijden van Corona? Kan je ‘t zelf? Waarom sta je naast de stoel; is dat handig? Waar heb je je slof gelaten? Hoe zou je dat ding omschrijven dat uit je slof kwam? Ben je in staat om andere dingen te benoemen? Wie kan je bellen? Heb je wel tijd om te bellen? Je huisarts heeft hier niets mee te maken, kan je die uit je hoofd zetten? Hoe weet je dat je ademt? Zouden de buren nu last van je hebben? Of heb je fluisterend geschreeuwd? Hoeveel tijd is er inmiddels voorbij? Weet je zeker dat ‘t 2 sec geleden is dat je je slof uittrok? Wat ga je nu doen?

c -> Kill!

d -> Nope, vertedering is in dit geval in jouw geval niet mogelijk! Skip onmiddellijk mogelijkheid d!
Nee, nu!!!
IK ZEI: NU!!!

Opnieuw c -> Je bent een oermens. Je hoeft nu niet na te denken. Gebruik je slof. Gebruik daarna je schoen. Die is zwaarder.

Fase 5 (Contemplatie):

– Neem die uitdrukking letterlijk, als in ‘het scheiden van iets uit zijn omgeving’. Gebruik bijv de vuilnisbak.
– Pas dit ook toe op de inhoud van je hoofd, zoek derhalve afleiding met de volgende opties:

a -> Bel iemand (vraag vooral vooraf of men niet wil lachen).

b -> Probeer aan je ontbijt te beginnen. In geval dit niet lukt, door naar c.

c -> Bedenk dat je ooit je slof weer aan moet trekken. Laat deze gedachte vluchtig voorbij gaan, geef ‘t niet te veel aandacht, wacht liever tot je weer kan voelen dat je voet koud is.

d -> Schrijf. Maar vertel daarbij pas aan ‘t einde dat ‘t ging om een tot voor kort nog levende muis.

Probeer te slikken, land terug op Zijperspace, doe ontbijt.

2 Antwoorden op “Ont- & Herslofhandleiding”

    1. Er is iets met z’n pootjes aan de hand, waardoor hij zich moet verexcuseren er schriftelijk verslag van te doen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *